Obecnie wiele restauracji prężnie działa na portalach społecznościowych. Dodatkowo promują się na portalach zapewniających możliwość zamówień online. Ale czy to oznacza, że indywidualna strona www restauracji nie jest potrzebna?

Każdy musi sam odpowiedzieć sobie na to pytanie, jednakże trzeba pamiętać, że strona www to wizytówka restauracji pozwalająca na umieszczenie większej ilości informacji. Pozwala również na lepsze pozycjonowanie i wyszukiwanie przez potencjalnych klientów.

Obecnie wiele restauracji prężnie działa na portalach społecznościowych. Dodatkowo promują się na portalach zapewniających możliwość zamówień online. Ale czy to oznacza, że indywidualna strona www restauracji nie jest potrzebna? Każdy musi sam odpowiedzieć sobie na to pytanie, jednakże trzeba pamiętać, że strona www to wizytówka restauracji pozwalająca na umieszczenie większej ilości informacji. Pozwala również na lepsze pozycjonowanie i wyszukiwanie przez potencjalnych klientów.

Warto zwrócić uwagę również na kwestię marketingową i na budowanie marki. Strony restauracji na Facebooku, Instagramie czy na platformach do zamówień online wyglądają prawie identycznie. Z kolei indywidualna strona wygląda bardziej unikalnie, można ją również dostosować do innych elementów brandu, żeby razem tworzyły spójną całość.

Indywidualna stworzona dla restauracji strona www może kosztować nawet kilkanaście tysięcy złotych, więc decydując się na taką opcję, trzeba wszystko dobrze przemyśleć i zaplanować wygląd oraz rozkład strony. Ale co zrobić jeśli restauracja nie posiada kilkunastu tysięcy lub po prostu nie chce inwestować tak dużej kwoty? Rozwiązaniem jest współpraca z licencjodawcą systemu zamówień online. Można zawrzeć umowę z firmą IT na udzielenie licencji polegającej na zbudowaniu responsywnej strony www pozwalającej również za składanie zamówień online. W zależności od firmy i rodzaju systemu można spotkać się ze stałym abonamentem rocznym albo miesięcznym lub z opłatą wstępną oraz prowizją od przychodów ze strony.

Możliwości jest kilka. Jakie są plusy i minusy obu rozwiązań? Co powinno się znaleźć na stronie www? Jakich funkcjonalności szukać? Na co zwrócić uwagę?

Funkcja informacyjna strony www

W przypadku wyglądu strony – każdemu podoba się coś innego. Strona www powinna jednak spełniać określone funkcje, w tym funkcję informacyjną. Jakie więc informacje powinny się znaleźć na stronie www?

  • Dane teleadresowe – adres, telefon, adres mailowy, odnośnik na portale społecznościowe.
  • Menu – najlepiej pełne, razem ze zdjęciami i cenami. Jeśli restauracja posiada takowe, można dodać również menu cateringowe, okolicznościowe czy weselne.
  • Godziny otwarcia oraz godziny w których możliwa jest dostawa zamówień do klienta. Warto wskazać również parametry dostaw, takie jak cena dostawy czy minimalna cena zamówienia z dowozem do domu.
  • Zdjęcia – zarówno potraw jak i wnętrza lokalu oraz ewentualnego letniego ogródka dla gości.
  • Jeśli restauracja daje możliwość rezerwacji stolików, zamówień online lub organizuje różne wydarzenia, to takie informacje również powinny znaleźć się na stronie www.

Inwestycja w indywidualną stronę restauracji

Indywidualna strona www może być wizytówką restauracji i umacniać jej markę. Strona powinna oczywiście być nowoczesna, responsywna ale i ładna. Jedną z opcji jej stworzenia jest skorzystanie z usług firmy programistycznej, która wykona pełną i indywidualną stronę www. Firmy programistyczne oferują w ramach swojej usługi:

  • stworzenie nowoczesnej strony internetowej dopasowanej do potrzeb restauracji,
  • w obecnych czasach niezbędny już system zamówień online,
  • intuicyjny i prosty w obsłudze panel do samodzielnego zarządzania stroną,
  • pozycjonowanie, dzięki czemu klienci łatwiej odnajdą stronę w internecie,
  • obsługę techniczną strony, aktualizacje i naprawę błędów.

Cena takiej strony może wynosić od kilku do kilkunastu tysięcy złotych. Jest to uzależnione od wyglądu strony i jej rozbudowania. Czas pracy programisty jest drogi, więc im więcej pracy programista będzie musiał poświęcić, tym więcej zapłacimy. Dużo też zależy od tego, czy chcemy skorzystać z istniejącego szablonu strony i dostosować go do swoich potrzeb czy otrzymać coś całkowicie indywidualnego.

Gotowa strona internetowa z systemem zamówień online udzielona w ramach licencji

Alternatywą zakupu indywidualnej strony www i jej zbudowanie specjalnie dla konkretnej restauracji jest współpraca z firmami oferującymi systemy zamówień online na stronach www. W zależności od firmy mogą być różne warunki współpracy. Licencja jest udzielana w ramach umowy bezterminowej lub rocznej ze stałym miesięcznym albo rocznym abonamentem. Część firm zamiast stałego abonamentu pobiera prowizję od sprzedaży wykonanej przez system zamówień.

Przykładowo firma 4B Systems oferuje system Foodeliver do zamówień online w ramach umowy rocznej ze stałym abonamentem miesięcznym lub rocznym. Restauracja może wybrać pakiet podstawowy lub premium (z bogatszymi funkcjonalnościami marketingowymi) za mniej niż 150 zł netto miesięcznie bez żadnych prowizji od utargu restauracji.

Co restauracja otrzymuje inwestując w system zamówień online?

  • responsywną, nowoczesną stronę www z możliwością dostosowania jej wyglądu;
  • możliwość umieszczenia na stronie danych o lokalu, zdjęć, informacji teleadresowych, godzin otwarcia itp.;
  • systemem do zamówień online pozwalający na płatności online;
  • panel administratora z możliwością narządzania stroną dla klienta w czasie rzeczywistym;
  • możliwość budowania własnej bazy klientów, do której można kierować treści marketingowe;
  • funkcjonalności marketingowe pozwalające na zwiększanie ilości klientów oraz zamówień takie jak rezerwacja stolika oraz możliwość tworzenia kampanii sms i mail, programu lojalnościowego, planów marketingowych, różnego rodzaju rabatów;
  • możliwość prowadzenia bloga i kalendarza wydarzeń;
  • w przypadku niektórych systemów również wersję dwu lub trzyjęzyczną;
  • stałe wsparcie techniczne oraz aktualizacje systemu.

Indywidualna strona www czy współpraca z licencjodawcą oferującym stronę www z systemem zamówień online?

Jak już pisaliśmy wcześniej, strona www może nie jest niezbędna dla restauracji, ale buduje i umacnia markę, jest także bardzo dobrym narzędziem marketingowym i informacyjnym. Jej posiadanie ma prawie same plusy. Zostaje tylko pytanie w jaką stronę zainwestować? Z jaką firmą podjąć współpracę?

Porównanie zamówionej strony www restauracji z popularnym systemem zamówień online FooDeliver

1) Strona www restauracji na zamówienie:

– Strona zaprojektowana przez grafika, z systemem CMS zarządzania treścią (oparta o WordPress lub inny system CMS) to koszt od 5 do 15 tys. zł netto

– Dodatkowy koszt hostingu (serwera)

– Brak narzędzi marketingowych (SMSy, maile, baza klientów), opcjonalnie dostępny jest newsletter

– Plusem zbudowania własnej strony www jest jej duża indywidualność i możliwość całkowitego wybrania wyglądu. Dodatkowo taka strona jest własnością restauracji. Trzeba jednak ponosić dodatkowe koszty serwisu, domeny, hostingu a czasami nawet informatyka, który trzymałby pieczę nad stroną. Taka strona nie pozwala również na rozbudowany marketing.

2) Abonamentowa strona www z systemem zamówień online FooDeliver.pl

– Strona szablonowa z systemem zamówień online – do maksymalnie 200 zł netto miesięcznie; wdrożenie unikalnej grafiki – plus 3 tys. zł netto jednorazowo

– Koszt hostingu mieści się w cenie abonamentu

– Opcje marketingowe – możliwość wysyłania SMS-ów, maili, tworzenie kodów rabatowych, program lojalnościowy, plan marketingowy, rezerwacja stolika

– Plusem strony www udzielonej w ramach licencji jest niewielka comiesięczna płatność, na którą można sobie bez problemu pozwolić. W większości przypadków nie ma również dodatkowych kosztów. Taka strona pozwala na marketing, dzięki któremu można zwiększać ilość zamówień nawet o 20. Jest też dostosowana do urządzeń mobilnych. Minusem z kolei jest szablon strony, który ma ograniczone możliwości zmiany szaty graficznej. Restauracja korzysta ze strony tylko do momentu kontynuacji współpracy. Po zakończeniu współpracy z licencjodawcą strona nie zostaje w posiadaniu restauracji.

Każde rozwiązanie ma swoje plusy i minusy – każdy restaurator powinien przeanalizować obie opcje i wybrać najdogodniejszą dla siebie.

(artykuł sponsorowany)