Wiceprezydent Raciborza Michał Fita w środę 30 października spotkał się z członkiem zarządu PKP S.A. Małgorzatą Zielińską oraz ministrem Michałem Wosiem w sprawie modernizacji budynku dworca kolejowego w Raciborzu.

Wszystko wskazuje na to, że PKP S.A. odstąpi od idei budowy małego dworca systemowego na rzecz przebudowy istniejącego budynku, i zaprojektowania w nim powierzchni na cele publiczne, komercyjne i obsługę dworca .

Raciborska drogówka podsumowała akcję "Trzeźwość" Raciborska drogówka podsumowała akcję "Trzeźwość"

PKP S.A. we wrześniu ogłosiły przetarg na dokumentację projektową dla siedmiu dworców w tym dla dworca raciborskiego. Dworzec, wybudowany w 1979 r., leży przy liniach 151 i 177.

Obecnie, większość pomieszczeń w budynku dworca oraz w przybudówkach to pustostany. -„Pomimo dobrego stanu technicznego, budynek potrzebuje gruntownej przebudowy, aby był w pełni funkcjonalny i estetyczny” – możemy przeczytać w zamówieniu. Obiekt miał zostać częściowo wyburzony i przebudowany do formy parterowego innowacyjnego dworca systemowego.

Budowa dworca systemowego to jeden z trzech wariantów przebudowy obiektu, jaki PKP przedłożyło w 2016 roku ówczesnym władzom miasta. Pozostałe dwa, proponowane wtedy rozwiązania to: przebudowa istniejącego obiektu z nadbudową kondygnacji i przebudowa budynku bez powiększania jego kubatury. To właśnie ku tej trzeciej koncepcji dziś skłaniają się władze miasta.

Miasto i PKP wznowiły rozmowy w tym temacie. Pierwsze spotkanie odbyło się 25 października b.r. , w siedzibie PKP Oddziału Gospodarowania Nieruchomościami w Katowicach. W wyniku poczynionych ustaleń, miasto wydało oświadczenie w którym podtrzymuje akces współpracy przy założonej w planach inwestycyjnych PKP modernizacji budynku dworca kolejowego w Raciborzu na zasadzie przebudowy istniejącego obiektu, w ramach i na bazie przedłożonego w 2016 roku przez PKP wariantu nr 3 – koncepcji przebudowy dworca.

Zatem gmina aprobuje podjęcie dalszych działań zmierzających do zaprojektowania powierzchni, zgodnie z założeniami na cele publiczne, komercyjne i obsługę dworca, jak również zaaranżowanie powierzchni zewnętrznej wokół dworca, poprzez zabezpieczenie części obszaru pod funkcję ogólnodostępnego parkingu i wiat rowerowych.

Gmina ze swojej strony wyraziła wolę wynajmu części powierzchni docelowo zmodernizowanego budynku dworca, z przeznaczeniem na cele:
– publiczne: tj. lokalizację i przeniesienie jednostki Straży Miejskiej w Raciborzu oraz lokalizację strefy coworkingu
– związane z obsługą dworca i ruchu pasażerskiego.

Ponadto gmina zadeklarowała pomoc przy wynajmie powierzchni komercyjnej na terenie zmodernizowanego obiektu.

W tym samym temacie 31 października wiceprezydent Michał Fita spotkał się w Warszawie z prezes Małgorzatą Zielińską z PKP S.A i ministrem Michałem Wosiem.

– To było bardzo owocne spotkanie. Pani Prezes ze zrozumieniem podeszła do naszych uwag i zapewniła o zmianie ogłoszenia przetargowego z dworca systemowego na przebudowę dużego dworca i wydłużeniu terminu na składanie ofert. – mówi wiceprezydent Raciborza Michał Fita. – Podczas spotkania poruszyliśmy także m.in. kwestię nieczynnej dziś dla ruchu pasażerskiego linii 177 do Racławic Śląskich przez Pietrowice Wielkie i Głubczyce. Intencją miasta jest doprowadzenie do jej ponownego uruchomienia. – dodał prezydent.

Strony omówiły ponadto koncepcję zagospodarowania przestrzeni wokół budynku dworca z przeznaczeniem na miejsca postojowe, jak i na stacje ładowania pojazdów elektrycznych oraz stację bike sharing. – Docelowo chciałbym, aby dworzec był jednym z punktów centralnych – od/do którego prowadziłyby miejskie ścieżki rowerowe.

Myślimy o tym już teraz, pracując nad planem rozwoju dróg rowerowych. Elementem, który byłby kropką nad „i” w temacie dworca, byłoby ponowne otwarcie, czyli przebicie ulicy Mickiewicza. – kończy wiceprezydent Michał Fita.

(Urząd Miasta w Raciborzu)

ZOBACZ TAKŻE