Ubiegłego tygodnia w ramach projektu „Erasmus +” cztery nauczycielki z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego z Oddziałami Integracyjnymi w Brzeźnicy wyjechały do szkoły partnerskiej w Istambule.

Spotkały zaprzyjaźnionych nauczycieli z Anglii, Rumunii oraz oczywiście z Turcji. Zaprezentowały przygotowane prezentacje wykonane w ramach projektu oraz wymieniły się pedagogicznymi doświadczeniami.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Instagramie! 

Pierwszego dnia przedstawicielki naszej szkoły zostały powitane według tamtejszego zwyczaju tureckimi specjałami. Byłyśmy wyczekiwane przez partnerskie grono pedagogiczne wraz z uczniami przebranymi w barwne, tureckie stroje. Następnym punktem wizyty było zwiedzanie szkoły – zobaczyliśmy jak wyglądają klasy, a nawet pomieszczenie przeznaczone do modlitw.

Kolejnym krokiem było przedstawienie poprzez koordynatorów każdej drużyny, przygotowanych prezentacji na temat „erasmusowych” czynności wykonanych w swoim kraju. Agnieszka Kornas-Zuber – koordynator projektu przedstawiła prezentację o tygodniu tureckim mającym miejsce w naszej szkole. Kolejna prezentacja dotyczyła tematu „Europejskie Dziedzictwo Kulturowe”.

CZYTAJ TEŻ: Tydzień Turecki w Brzeźnicy w ramach projektu Erasmus + [ZDJĘCIA]

Wszyscy zachwycili się wykonaną przez naszą drużynę, w formie teatru cieni, legendą o Juracie – królowej Bałtyku. Główny koordynator z angielskiej szkoły podsumował dotychczasowe działania oraz udzielił nam wytycznych co do dalszych zadań projektowych.

Drugi dzień był dniem wymiany nauczycielskich doświadczeń. Pedagodzy dowiedzieli się jakie formy i metody stosuje się na lekcjach w Turcji. Uczestniczyli w lekcji matematyki, angielskiego, religii oraz muzyki. Następnie miały miejsce zabawy integracyjne wszystkich zagranicznych nauczycieli z tureckimi uczniami, których celem było nauczenie się chociaż kilku słów w partnerskich językach.

Subskrybuj nasz kanał w serwisie YouTube!

Trzeci dzień minął pod znakiem warsztatów plastycznych. Najpierw w mieszanych grupach zostały wykonane kolaże z tłumaczeniem zwrotów, słów w języku naszych partnerów. Następnie braliśmy udział w warsztatach marmoryzacji papieru, czyli malowaniu na wodzie. Technika malowania na wodzie -Ebru (ang. Marbling) to bardzo stara, tradycyjna sztuka dekorowania papieru. Ta wywodząca się z Turcji metoda polega na rozprowadzaniu na powierzchni wody specjalnych farb, którym potem, za pomocą rozmaitych narzędzi nadaje się fantazyjne kształty. Następnie barwny wzór jest przenoszony na papier, przedmioty lub tkaniny. 

Czwartego dnia odbyły się warsztaty garncarskie, których efektem końcowym było wykonanie przez każdego uczestnika dowolnego naczynia na specjalnym kole garncarskim. Ciekawym doświadczeniem były też warsztaty tkackie – na których uczestnicy wyszywali wzory na przeznaczonym do tego kole, obrusach oraz chustach. Następnie wszyscy wzięli udział w rytuale parzenia kawy, prowadzonym przez profesjonalistów w tej dziedzinie.

W piątek odbyło się spotkanie pożegnalne podsumowujące spędzony razem czas. Każdy kraj otrzymał wytyczne dotyczące dalszego ciągu projektu i kolejne zadania do wykonania. Tego dnia był też czas na zwiedzenie głównych atrakcji Istambułu do których należą: Hagia Sophia, Błękitny Meczet z 6 minaretami, Cysterna Bazyliki, Pałac Dolmbachcze, wieża Galata. 

Każdy dzień był zakończony spotkaniem organizacyjno-integracyjnym podsumowującym codzienne działania i oczywiście stawał się solidnym treningiem językowym.

Był to niesamowity czas, pełen nowych doświadczeń. Następnym krokiem jest spotkanie w Polsce. Czekamy z niecierpliwością na przyjazd naszych gości, który planowany jest w maju bieżącego roku. 

(materiał nadesłany)

Nie przegap najważniejszych artykułów!
Kliknij OBSERWUJ TerazRaciborz.pl na Google News!

ZOBACZ TAKŻE: