W niedzielę 27 września zapraszamy mieszkańców powiatu i gości na Zamek Piastowski w Raciborzu. Tego dnia, o godz. 18.00 w kaplicy zamkowej pw. św. Tomasza Becketa, w ramach cyklu Musica Cantuaris wystąpi „Capella Cracoviensis”.

Dyrygować będzie Jan Tomasz Adamus. Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny, ilość miejsc ograniczona. Wejściówki do odbioru od wtorku 22 września w Punkcie Informacji Turystycznej, przy ul. Zamkowej 2.

UWAGA! Ze względu na próby i koncert, na ostatnie zwiedzanie kaplicy zamkowej z przewodnikiem, zapraszamy tego dnia o godz. 14.00.

Usłyszeć będzie można: 
– Wacław z Szamotuł – „Już się zmierzcha”
– Giovanni Pierluigi da Palestrina – „Alma Redemptoris Mater á 8”
– Orlando di Lasso – „Alma Redemptoris Mater á 8”
– Tomás Luis deVictoria – „Alma Redemptoris Mater á 8”
– Arvo Pärt – „Da pacem”
– Giacomo Carissimi – „Jephte” 

„Capella Cracoviensis” powstała w 1970 roku z inicjatywy ówczesnego dyrektora Filharmonii Krakowskiej Jerzego Katlewicza, który dzieło tworzenia przy instytucji zespołu specjalizującego się w wykonywaniu muzyki dawnej powierzył Stanisławowi Gałońskiemu. Z biegiem lat CC usamodzielniła się organizacyjnie, grając różnorodny repertuar od średniowiecza po prawykonania muzyki współczesnej. Od listopada 2008 roku dyrektorem naczelnym i artystycznym CC jest Jan Tomasz Adamus.

Chór kameralny i orkiestra CC wykonuje repertuar od renesansowej polifonii po wczesnoromantyczne opery na instrumentach z epoki i przy użyciu historycznych praktyk wykonawczych. CC jest gościem wielu ważnych festiwali i sal koncertowych: Concertgebouw Amsterdam, Bachfest Leipzig, SWR Festspiele Schwetzingen, Händel Festspiele Halle, Haydn Festspiele Brühl, Opéra Royal Versailles, Theater an der Wien, NOSPR Katowice, Filharmonia Szczecin, Misteria Paschalia Kraków. Gośćmi zespołu byli m. in.: Evelino Pidó, Christophe Rousset, Alessandro Moccia, Giuliano Carmignola, Paul Goodwin, Andrew Parrott, Paul McCreesh.

Jednym z największych sukcesów CC było wykonanie w Krakowie 27 sierpnia 2016 roku w jeden dzień na historycznych instrumentach kompletu symfonii Beethovena z transmisją radiową na żywo. Wystąpiło 90 instrumentalistów, 44 śpiewaków i 5 dyrygentów z 14 krajów, na widowni zasiadło łącznie 2300 osób.

Ostatnie dokonania zespołu to m. in. pierwsze polskie wykonanie dzieł Wagnera na historycznych instrumentach z udziałem Waltraud Meier (Wesendonck-Lieder) oraz nagrania oper Pergolesiego i Porpory dla wytwórni Decca: Pergolesi Adriano in Siria (Fagioli Basso Sancho Adamus), Porpora Germanico in Germania – Cencic Leznieva Adamus (nagrodzona Diapason d’Or). 

Inne nagrania płytowe to m. in. Te Deum / Lully & Charpentier z zespołem Le Poème Harmonique (dyr. Vincent Dumestre) oraz motety Bacha (dyr. Fabio Bonizzoni) dla wytwórni Alpha, a także Koncert fortepianowy f-moll i Symfonia niedokończona Schuberta (Klimsiak / Adamus) dla AviMusic.

W maju 2018 roku CC rozpoczęła 6-letni projekt Haydn – wszystkie symfonie 2018-2023 obejmujący koncerty oraz nagrania na żywo. CC zrealizowała sceniczne wersje oper: Amadigi Händla, Wesele Figara Mozarta czy Orfeo ed Euridice Glucka, a także sceniczne projekty specjalne: madrygały Monteverdiego w barze mlecznym, pieśni chóralne Mendelssohna w lesie, Sen Nocy Letniej Mendelssohna z udziałem dzieci z dysfunkcjami wzroku w roli aktorów, czy mozart requiem karaoke w reżyserii Cezarego Tomaszewskiego.

(Grzegorz Nowak/Agencja Zamek)