Wakacje to czas, w którym placówki edukacyjne prowadzą remonty oraz inwestują w sprzęt i pomoce naukowe. Wśród zakupów dużym powodzeniem cieszą się urządzenia łączące edukację z zabawą. 

Nowoczesne technologie, do których dzieci jeszcze bardziej przywykły w czasach pandemii, mogą pomóc we wdrożeniu się na nowo do nauki. Rozumieją to przedszkola z Raciborza i Katowic, które niedawno zaopatrzyły się w interaktywną podłogę.

Śląskie przedszkola stale inwestują w podnoszenie poziomu edukacji, wykorzystując do tego zarówno środki własne, jak i rozmaitego rodzaju dofinansowania. Przykładem może być dwanaście placówek z Raciborza oraz jedna z Katowic, które postanowiły zakupić interaktywną podłogę Magiczny Dywan. Raciborskie przedszkola sięgnęły w tym celu m.in. po środki unijne. Nowoczesny sprzęt, łączący edukację z elementami grywalizacji, ma pomóc dzieciom w integracji oraz pokazać, że nauka może być także dobrą zabawą.

– Nowe technologie w nauczaniu przedszkolaka XXI wieku są niezbędnym narzędziem pracy nauczyciela. Dają możliwość zainteresowania realizowanymi treściami w sposób atrakcyjny dla dziecka. Pozwalają nauczycielowi na nieograniczony dostęp do ciekawych pomocy dydaktycznych na miarę rozwoju techniki, a dziecku na aktywne działanie na wielu płaszczyznach, np. z wykorzystaniem tablicy multimedialnej lub dywanu interaktywnego – motywuje wybór Ewa Kaleta, dyrektor Miejskiego Przedszkola nr 50 z Oddziałami Integracyjnymi w Katowicach.

Rozwój dzięki funduszom unijnym

Podnoszenie jakości usług edukacyjnych m.in. poprzez stosowanie nowych technologii to jeden z elementów projektu Wysoka Jakość Edukacji w mieście Racibórz, finansowanego częściowo z Europejskiego Funduszu Społecznego – Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego.

Celem projektu jest wyrównanie szans poprzez realizację różnorodnych zajęć, dostosowanych również do uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Działania obejmują swoim zasięgiem dwanaście przedszkoli i będą trwały do czerwca 2021 r., choć istnieje możliwość ich kontynuacji w kolejnych latach. Działania podejmowane w placówkach są ściśle dostosowane do potrzeb ich podopiecznych – poza zakupem dodatkowego wyposażenia oraz zajęciami wyrównawczymi dzieci będą mogły wziąć udział np. w arteterapii, bajkoterapii czy zajęciach z gimnastyki korekcyjnej.

– Przedszkole nr 11 w Raciborzu także bierze udział w realizacji projektu Wysoka Jakość Edukacji. W ramach projektu został zakupiony Magiczny Dywan z pakietem Fun i Rewalidacyjnym. Sprzęt został przetestowany przez dyrektora placówki oraz jednego z nauczycieli i spełnia nasze oczekiwania. Zachęca dzieci do myślenia, rozwija sprawność fizyczną oraz koordynację wzrokowo-ruchową. Może być ogromnym wsparciem dla nauczycieli w trakcie pracy dydaktycznej oraz na zajęciach kompensacyjno-korekcyjnych – mówi Iwona Kroker, dyrektor Przedszkola nr 11 w Raciborzu.

Więcej niż edukacja

Magiczny Dywan to produkt polskiej firmy Funtronic. Działa na podobnej zasadzie jak projektor multimedialny, jednak wykorzystuje czujniki ruchu, dzięki którym wyświetlany na podłodze obraz staje się interaktywny. Urządzenie wyposażone jest w pakiet gier i quizów edukacyjnych obsługiwanych przy pomocy ruchów rąk i nóg. Dzięki temu pobudza nie tylko do aktywności umysłowej, ale też fizycznej. Zachęcając poprzez zabawę do pracy grupowej, urządzenie pomaga w budowie umiejętności społecznych oraz odbudowie relacji, które zostały naderwane w czasie pandemii.

– Dzieci i nauczyciele naszego przedszkola są pod wrażeniem Magicznego Dywanu. Jest to w tej chwili największa atrakcja placówki. Nowoczesny, na miarę XXI wieku, daje nam dużo radości, tym bardziej w okresie, gdy większość zabawek trzeba było schować. Dywan służy nam do zabawy, ale i nauki. Jest to najlepsza pomoc dydaktyczna zakupiona do naszej placówki – podsumowuje Ewa Kaleta, dyrektor przedszkola nr 50 w Katowicach.

Obsługiwane przy pomocy ruchów ciała urządzenie doskonale sprawdza się również w pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach. Magiczny Dywan – poza szkołami i przedszkolami – jest wykorzystywany przez placówki rehabilitacyjne, domy opieki, świetlice środowiskowe, a nawet ośrodki zajmujące się terapią autyzmu.

(oprac. wk)

ZOBACZ TAKŻE